Vaihteisto- ja vetopyörästö- öljyjen SAE- luokitus


Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjen viskositeetin ilmaistaan SAE-luokilla, jossa on moottoriöljyjen tapaan kahdenlaisia luokkia. Luvun perässä oleva W osoittaa, että öljyn viskositeetti on määritetty alhaisissa lämpötiloissa. Viskositeetin on pysyttävä taulukon ilmoittamissa lämpötiloissa 150 000 senttipoisin (cP) alapuolella, ja lisäksi täytettävä määrätyt minimivaatimukset 100 °C lämpötilassa. Ilman W-kirjainta oleville SAE-luokille on viskositeetin raja-arvot määritetty 100°C:n lämpötilassa.

Oheisesta taulukosta selviää kunkin luokan viskositeetin raja-arvot. On tärkeää huomata, että vaihteistoöljyjen viskositeettiluokat eroavat moottoriöljyjen vastaavista luokista.


API-luokat

GL-1
Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP- lisäaineita. Sisältää kuitenkin kulumisenestolisäaineistuksen. Käytetään vaihteistoissa, joissa on alhaiset liukunopeudet.

GL-4
Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa.

GL-5
Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja.

Huom!

  • Vaihteistoöljyjen SAE-viskositeettiluokat on määritetty eri kriteerein kuin moottoriöljyjen viskositeettiluokat.
  • Jos vaihteisto on suunniteltu GL-4-luokan öljyä varten, sitä ei voi korvata GL-5 luokan öljyllä, ellei vaihteistovalmistaja sitä erikseen ole sallinut
  • Joissakin erikoistapauksissa vaihteistossa voidaan käyttää myös moottoriöljyä.

Kitkalukolla varustetut vetopyörästöt

Ajoneuvot, joiden vetopyörästöt on varustettu kitkalukolla vaativat tyypillisesti erikoislisäaineistuksen varmistamaan kitkalukon, kuten levy- ja kartiolukon, tasaisen toiminnan.


Märkäjarruöljyt

Monissa työkoneissa ja traktoreissa jarrut ovat öljykylvyssä. Yleensä vetopyörästö ja jarrut ovat samassa öljytilassa. Traktoreissa sama öljy on usein myös vaihteistossa ja hydrauliikassa. Jarrujen sujuva toiminta edellyttää öljyltä erityisiä kitkaominaisuuksia, jotka saadaan aikaan lisäaineistuksella. Teboil Wetol -sarjan öljyissä on otettu huomioon sekä vaihteiston, hydrauliikan että märkien jarrujen asettamat vaatimukset.

Joissakin tapauksissa koneen valmistaja voi suosittaa voimansiirtoon myös STOU-tyyppistä maatalouden yleisöljyä. Tällaisessa tilanteessa valitse Teboil Monitra Plus tai Valvoline STOU- maatalousöljy.


Automaattivaihteistoöljyt

Vaihteistoöljyjen tavallisten tehtävien lisäksi automaattivaihteistoöljyjen (ATF) on toimittava voiman välittäjänä. Automaattivaihteistojen toiminnan kannalta on oleellista, että öljyn kitkakäyttäytyminen pysyy suunniteltuna koko öljyn käyttöajan. Automaattivaihteistoöljyn tehtävänä on myös jäähdyttää vaihteiston kuumenevia komponentteja. Vaihteistoöljyllä tuleekin olla riittävä lämpötilan kesto.

Automaattivaihteistoöljyt eivät kuulu API-luokituksen piiriin, vaan vaihteistojen valmistajat ovat asettaneet käytettävälle öljylle omat vaatimuksensa. 

Eri vaihteistovalmistajien vaatimukset poikkeavat toisistaan kitkaominaisuuksilta. Suuri osa automaattivaihteistoista voidaan voidella Dexron-luokitusten mukaisilla öljyillä. Vaihteistovalmistajan asettamat vaatimukset on kuitenkin tarkastettava tapauskohtaisesti.

Automaattivaihteistoöljyä käytetään joissakin ajoneuvoissa myös ohjaustehostimen öljynä.