AdBlue liuos on ollut tuotteistossamme yrityksen alkuajoista asti, vuodesta 2013. Maahantuonnin aloitimme
maaliskuussa 2013. Kun lähdimme maahantuontia suunnittelemaan ja toteuttamaan, AdBlue liuoksen kohdalla olimme erittäin tarkkoja laadun suhteen koska tuotteen tulee täyttää sille vaaditut ISO- ja DIN- standardit sekä valmistajan tulee olla myös Verband der Automobilindustrien lisenssioima valmistaja.

Kun siis ostat AdBlue liuoksen meiltä Eerolasta, liuos on sitä mitä pitääkin ja voit olla huoleti, kunhan muistat käyttää ja varastoida tuotetta ohjeidemme mukaisesti!

AdBlue nesteet sekä käyttö- ja varastointiohjeet löytyvät tuotekorteilta.


Mitä on AdBlue?

AdBlue liuosta käytetään SCR- tekniikalla varustetuissa diesel- ajoneuvoissa ja erilaisissa työkoneissa NOx- päästöjen vähentämiseen. AdBlue liuos muuttaa haitalliset typpioksidit (NOx), vaarattomaksi typeksi ja vesihöyryksi. Tällä menetelmällä vähennetään merkittävästi typpioksidipäästöjä.

   NOx- päästöjä koskeva lainsäädäntö on tiukentunut merkittävästi vuodesta 2005, mikä edellyttää ajoneuvon valmistajilta pakokaasujärjestelmien jatkuvaa kehittämistä, jotta päästöjen osalta alitetaan jatkuvasti tiukentuvat päästömääräykset varsinkin puhuttaessa raskaista diesel- käyttöisistä ajoneuvoista, kuten kuorma- autoista.


10 faktaa AdBlue liuoksesta

1. Varastoi kuivassa, viileässä, hyvin ilmastoidussa tilassa alle +25C lämpötilassa.

Suositus -5C - +25C. 

2. Suositeltu käyttöaika 12 kuukautta valmistuspäivästä. AdBlue säilyy kuitenkin pitempäänkin oikein varastoituna. 

3. Osta vain VDA:n lisenssioiman valmistajan valmistamaa, ISO 22241 -standardin täyttävää liuosta.

4. Huolehdi kotivarikolla tarvikkeiden ehdottomasta puhtaudesta ja yhteensopivuudesta. Älä käytä AdBlue tarvikkeita muiden nesteiden kanssa. Älä laimenna tai sekoita liuokseen mitään muuta ainetta!

5. Säilytä kaukana lämmönlähteistä ja työpisteistä, joista voi päästä epäpuhtauksia liuokseen.

6. Liuos ei ole polttoainetta eikä polttoaineen lisäainetta ja sitä tulee lisätä vain SCR- järjestelmällä varustettujen ajoneuvojen sille varattuun säiliöön ajoneuvovalmistajan ohjeiden mukaisesti. Tutustu ajoneuvosi käyttöohjekirjaan!

7. Liuos kiteytyy ja jäätyy alle -11C lämpötilassa, mutta ei menetä ominaisuuksiaan ja voi käyttää normaalisti täydellisen sulamisen jälkeen.

8. Liuoksen kulutus riippuu paljolti ajoneuvostasi ja sen päästöluokituksesta. Esimerkkinä EURO 4 kuorma-autoissa kulutus on n. 3 - 5% polttoaineen kulutuksesta. Talviaikana on yleistä, että kulutus laskee.

9. Liuos sisältää n. 32,5% ureaa ja loput vettä. Liuos on siis erittäin puhdas vesipohjainen urealiuos.

10. AdBlue on Verband der Automobilindustrien (www.vda.de) omistama tuotemerkki.


Kysymyksiä ja vastauksia AdBlue liuoksesta

1.  Täyttääkö AdBlue liuoksenne vaaditut standardit? 

     Kyllä, maahantuomamme AdBlue liuos täyttää vaaditut ISO 22241-1/-2/-3 ja DIN 70070- standardit ja on turvallista käyttää kaikissa SCR- järjestelmällä varustetuissa ajoneuvoissa ja työkoneissa, ajoneuvovalmistajan ohjeiden mukaisesti. Saamme kustakin vastaanotetusta valmistuserästä laatusertifikaatin. Toimitamme myös pyydettäessä kopion laatusertifikaatista asiakkaalle sähköpostitse. Alkuperäiset laatusertifikaatit säilytämme itsellämme ja ne ovat pyydettäessä myös nähtävillä varastollamme Tampereella.

 

2. Mikä on VDA?

    VDA eli Verband der Automobilindustrie / German Association of the Automotive Industry (www.vda.de) on AdBlue- tuotemerkin omistaja, joka myöntää ympäri maailman valmistuslisenssejä. Jotta lisenssi myönnetään, tulee tuotantoprosessin olla alusta loppuun saakka edellä mainitun ISO standardin mukainen.

 

3. Voiko AdBlue liuostanne käyttää myös henkilöautoissa missä SCR- järjestelmä?

    Kyllä voi. Maahantuomaamme AdBlue liuosta voi käyttää kaikissa SCR- järjestelmällä varustetuissa henkilöautoissa, pakettiautoissa, kuorma-autoissa, traktoreissa ja erilaisissa työkoneissa ajoneuvon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
Lue lisää >

 

4. Mikä on SCR- järjestelmä?

    SCR- tekniikka (Selective katalyst reduction) eli selektiivinen katalyyttinen pelkistäminen on tekniikka jolla vähennetään typpioksidipäästöjä (NOx) katalysaattorissa. SCR- järjestelmän merkittävimmät komponentit ovat ruisku, pumppuyksikkä, säiliö ja katalysaattori.

 

5. Onko teillä tuotteesta käyttöturvallisuustiedote ja mistä löydän sen?

    Ehdottomasti löytyy!

 

6. AdBlue liuokseni on jäätynyt. Mitä teen?

    Ota astia lämpimään sulamaan ja anna sulaa rauhassa ja kokonaan. Sulamisen jälkeen voit käyttää tuotetta normaalisti. AdBluen laatu ei heikkenä jäätyessä. AdBlue kiteytyy ja jäätyy alle -11C asteessa.

 

7. Kuinka pitkä AdBlue liuoksen käyttöikä on?

    AdBlue liuoksen suositeltu käyttöikä on 12 kuukautta valmistuspäivästä, mutta säilyy oikein varastoituna paljon pitempään. 

 

8. Minulla on jo tynnyripumppu jota käytän lasinpesunesteen pumppaamiseen. Voinko käyttää samaa pumppua myös AdBluen kanssa?

    Ehdottomasti ei. AdBlue liuos on erittäin herkkä epäpuhtauksille ja siksi AdBluen pumppaamiseen tulee käyttää vain sille varattua omaa ja AdBlue liuoksen kanssa yhteensopivaa pumppua.

 

9. Soveltuuko AdBluen pumppaamiseen mikä tahansa pumppu?

    Ei sovellu. AdBluen sisältämä Urea on erittäin agressiivinen aine ja sen pumppaamiseen tulee käyttää vain yhteensopivia pumppuja. Varmista pumpun yhteensopivuudesta AdBluen kanssa myyjältä. Saat AdBluen pumppaamiseen yhteensopivat pumput myös meiltä.

 

10. Saako AdBlueta laimentaa vedellä tai muulla aineella? 

    Ei missään tapauksessa! AdBlue liuos myydään ja toimitetaan valmiina liuoksena ja sitä ei missään tapauksessa saa ohentaa millään aineella. Esimerkiksi jo pienenkin määrän vettä lisääminen, voi aiheuttaa vaurioita katalysaattorille.

 

11. Miten valitsen AdBlue liuoksen? 

    Kun teet AdBlue hankintaa, huomioi seuraavat seikat: Osta vain tuotteita joiden yhteydessä on mainittu, että tuote on valmistettu standardin ISO 22241 mukaisesti. Pienetkin epäpuhtaudet voivat heikentää SCR- järjestelmää. Käyttämällä laadukasta AdBlue liuosta ohjeiden mukaisesti, vältyt esimerkiksi katalysaattorin vaihtamisesta aiheutuvilta isoilta kustannuksilta. Varmista myös että ostamasi AdBlue liuoksen valmistaja löytyy VDA:n lisenssinhaltijoiden listalta osoitteesta www.vda.de.

 

12. Millaisissa astioissa myytte AdBlue liuosta?

      Meiltä Eerolasta AdBlue liuoksen voit ostaa 10 litran ja 20 litran muovikanistereissa kertakäyttöisen muoviratin kanssa, 200 litran muovitynnyreissä sekä 1000 litran ibc- astioissa. Tynnyreihin ja ibc- astioihin on saatavana myös AdBlue liuoksen kanssa yhteensopivat pumput. 

 

13. AdBluen kulutus?

     EURO 4- päästövaatimukset täyttävissä kuorma- autoissa kulutus on n. 3 - 5% polttoaineen kulutuksesta ja EURO 5- luokituksen täyttävissä n. 4 - 6%.

Esimerkkilaskelma L / 100km: 

Diesel 25l / 100km

AdBlue  1,25l / 100km  (Jos kulutus 5% polttoaineen määrästä)

 

14. Onko AdBlue ns. VAK tavaraa?

      AdBlue liuosta ei ole luokiteltu vaaralliseksi aineeksi kuljetuksissa. Lue lisää käyttöturvallisuustiedotteesta.

 

15. Miten AdBlueta tulee varastoida?

    AdBlue tulee varastoida kuivassa, viileässä ja hyvin ilmastoidussa tilassa. Säilytettävä erillään voimakkaista hapettimista, lämmönlähetteistä ja lähteistä joista voi päästä epäpuhtauksia aineeseen. Vältettävä suorassa  auringonvalossa varastointi. Suositeltu varastointilämpötila -5C - +25C. Älä missään tapauksessa varastoi AdBlueta esimerkiksi kosteissa pesutiloissa tai suurten lämmönlähteiden läheisyydessä. Jos haluat lisäneuvoja varastointiin, ota rohkeasti yhteyttä asiakaspalveluumme. Autamme ja neuvomme mielellämme!

 

16. Kuinka nopeasti toimitatte AdBlueta ja paljonko varastoitte tavaraa? 

      AdBlue tuotteita 10l, 20l, 200l ja 1000l- astioissa löytyy pääsääntöisesti aina varastosta ja toimitukset voivat olla pihassasi, jopa jo seuraavana päivänä tilauksesta. Emme kuitenkaan varastoi tuotteita tuhottomia määriä, koska AdBlue liuoksen käyttöikä on rajattu. Emme suuria määriä tavaraa varastoi, jotta voimme tarjota asiakkaillemme jatkuvasti mahdollisimman tuoretta tavaraa. Kun jätämme täydennystilauksen valmistajalle on tilaus varastossamme yleensä 10 arkipäivän kuluessa tilauksesta. Seuraamme oman varastomme lämpötilaa päivittäin.

 

17. Kylmissä olosuhteissa ajoneuvoni lakkaa AdBluen ruiskuttamisen kokonaan.

      Kyllä, se on hyvinkin mahdollista. Typen oksidien määrä pakokaasuissa vähenee, kun kylmä imuilma laskee palamislämpötilaa, joten AdBluen ruiskutuskin vähenee tai lakkaa. Talviaikaan AdBluen kulutus siis tavallisesti laskee.

 

18. Tuleeko SCR- järjestelmää huoltaa?

      SCR- tekniikka on lisääntynyt ajoneuvoissa vuosi vuodelta, mutta tekniikkana itsessään suhteellisen nuori. Tutustu ajoneuvosi käyttöohjeisiin ja huolto- ohjelmaan sekä tarvittaessa ota yhteyttä ajoneuvosi lähimpään huoltokorjaamoon kysyäksi lisätietoa. Pääsääntöisesti kuitenkin SCR- järjestelmä on huoltovapaa, ainakin toistaiseksi, mutta varmistuaksesi tästä noudata edellä mainittuja ohjeita.

 

19. Tankkasin vahingossa AdBlueta polttoainesäiliöön / polttoainetta AdBlue säiliöön. Mitä teen?

      Älä käynnistä moottoria vaan toimita ajoneuvo valtuutettuun huolto- pisteeseen hinaamalla tai kysy lisäohjeita ennen ajoneuvon toimitusta huoltoliikkeestä. Jo lyhyt moottorin käynnistäminen voi aiheuttaa vakavia vaurioita moottorille ja/tai SCR- järjestelmälle ja ajoneuvosi mahdollinen takuu tai huolenpitosopimus ei kata käyttövirheitä.

 

20. Onko AdBluenne valmistaja VDA:n lisenssioima valmistaja?

      Kyllä on. Se oli tottakai ehdoton kriteeri kun aloitimme maahantuonnin. AdBlue liuos tulee meille AB Achemalta.

AB Acheman löydät ensimmäisenä siis VDA:n lisenssinhaltijoiden listalta.

 

21. Onko AdBlue jonkinlaista polttoaineen lisäainetta?

      AdBlue ei ole polttoainetta eikä polttoaineen lisäainetta. AdBlueta tulee lisätä ajoneuvoissa ja työkoneissa vain sille varattuun säiliöön tarvikkeiden ehdottomasta ja riittävästä puhtaudesta varmistuen. SCR- järjestelmässä AdBlue liuos ruiskutetaan pakoputkeen ennen katalysaattoria.

 

22. Ajattelin tehdä AdBlue järjestelmän ohituksen ajoneuvossani, jotta se ei kuluta AdBlueta lainkaan...

      Älä tee sillä se vaikuttaa ajoneuvon takuuseen ja se on myös Suomen Lain vastaista. Lasku siis SCR- järjestelmän ohittamisesta voi olla huomattavasti suurempi, kuin AdBlue liuoksen käyttäminen.