Sulje sivuvalikko

Nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen!

Toimitus noutopisteeseen alk. 7,50€
Toimitus kotiin tai yritykseen alk. 12€
Voit myös noutaa Tampereelta ilman toimituskuluja. Myös ilmaisen toimituksen sisältäviä tuotteita!

Huom. Hinnat sis.alv. 24%!

› Lue lisää

Etusivu » Tuotetietoa » Teboil voiteluaineet » Teboil voimansiirtoöljyt

Teboil voimansiirtoöljyt


Täältä löydät kaikki valikoimissamme olevat, suomalaisille tutut Teboilin voimansiirtoöljyt. Teboilin automaattivaihteistoöljyt löydät täältä >.

Tarvittaessa katso Teboil voiteluainesuositukset


Ilmaiseksi pihaan
Teboil Gear 80W-90 200l
510,00 € 411,29 € alv. 0%
Ilmaiseksi pihaan
Teboil EP 80W-90 200l
532,00 € 429,03 € alv. 0%
Ilmaiseksi pihaan
Teboil Hypoid 80W-90 200l
575,00 € 463,71 € alv. 0%
Ilmaiseksi pihaan
Teboil Wetol Syntrac 200l, 75w-80
807,00 € 650,81 € alv. 0%
Ilmaiseksi pihaan
Teboil Hypoid 80W-140 200l
820,00 € 661,29 € alv. 0%
Teboil Hypoid 75W-140 200l
Tarjouksen mukaan
Ilmaiseksi pihaan
Teboil EP 75W-90 200l
1 250,00 €1 008,06 € alv. 0%
Ilmaiseksi pihaan
Teboil Hypoid 75W-90 200l
1 250,00 €1 008,06 € alv. 0%
 

VOIMANSIIRTOÖLJYT

Vaihteistoöljyn päätehtävänä on kulumisen minimointi. Öljyllä on oltava myös oikeanlaiset kitkaominaisuudet, jotta esimerkiksi synkronointimekanismi toimii oikein ja vaihteiden vaihtaminen on sujuvaa. Hammaspyörien välisissä kosketuksissa syntyy leikkaavia voimia, joita öljyn on kyettävä vastustamaan. Lisäksi öljyllä on oltava hyvät ja oikeanlaiset kulumisenesto- ja paineenkesto-ominaisuudet.

Paineenkesto-ominaisuuksien tarve korostuu hypoidivetopyörästöissä, joissa hampaiden välillä on sekä suuria pintapaineita että liukuvaa kosketusta. Öljyn on vaimennettava myös hammaspyörien liikkeestä syntyvää ääntä ja värähtelyä.

Useimpien muiden voiteluaineiden tapaan voimansiirron öljyjen valmistamiseen käytetään erilaisia käyttökohteen mukaan valittuja perusöljyjä sekä lisäaineita. Perusöljyjen suhteen ollaan siirtymässä yhä enemmän synteettisiin öljyihin, jotka mahdollistavat luotettavan voitelun laajalla lämpötila-alueella. Samalla myös voimansiirron häviöt pienenevät ja ajoneuvon polttoainetalous paranee. Paremman hapetuskestävyyden vuoksi synteettinen öljy säilyttää ominaisuutensa myös pidemmillä vaihtoväleillä.




Manuaalivaihteistoissa kohti ohuempia öljyjä
Manuaalivaihteistoja on kahta tyyppiä, synkronoituja ja synkronoimattomia. Euroopassa käytössä on pääsääntöisesti synkronoituja vaihteistoja, mutta esimerkiksi eräissä Sisun valmistamissa ajoneuvoissa on suhteellisen usein synkronoimattomia vaihteistoja. Myös Pohjois-Amerikan markkinoilla synkronoimattomilla vaihteistoilla on vahva asema.

Vaihteistojen ja vaihteistoöljyjen kehitystä on vahvasti ohjannut vaihto- ja käyttömukavuuden sekä kestävyyden maksimointi. Pyrkimys polttoaineenkulutuksen pienentämiseen on tällä hetkellä vahvin ajuri myös vaihteistoöljyissä tarkoittaen siirtymistä perinteisemmistä paksumman viskositeetin 80W-90- ja 75W-90-öljyistä kohti ohuempia paremman polttoainetalouden mahdollistavia öljyjä, kuten 75W-80.

Suurimmaksi osaksi hyötyajoneuvojen manuaalivaihteistot voidellaan API GL-4 -tyyppisillä vaihteistoöljyillä, jotka sisältävät melko runsaasti paineenkestolisäainetta (EP). Paineenkestolisäaineet muodostavat lämmön ja paineen vaikutuksesta metallipinnoille kuormaa kestävän ja kiinnileikkaamista tehokkaasti estävän kalvon.

Joissain tapauksissa vaihteiston valmistaja saattaa edellyttää myös API GL-1 -tyyppisen vaihteistoöljyn käyttöä, jolloin öljy sisältää muiden vaihteistoöljyjen tavoin kulumisenestolisäaineistuksen, mutta luokituksensa mukaisesti ei EP-lisäaineistusta.

On myös mahdollista, että vaihteiston valmistaja vaatii käytettäväksi API GL-5 -tason öljyä. Esimerkiksi eräissä synkronoimattomissa Fuller-vaihteistoissa käytetään jopa GL-5 ja SAE 80W-140 -luokkien öljyä.

Erilaisia automaattivaihteistoja
Hyötyajoneuvokalustossa käytetään erilaisia automaattivaihteistoja. Viimeaikoina ovat yleistyneet voimakkaasti niin sanotut automatisoidut vaihteistot, joita kutsutaan myös vaihderoboteiksi. Perusrakenteeltaan nämä vaihteistot muistuttavat manuaalivaihteistoja, mutta kytkimen ja vaihdemekanismin käyttö on automatisoitu. Tämän tyyppisissä vaihteistoissa käytetään yleensä samankaltaisia öljyjä kuin manuaalisissa vaihteistoissa.

Joissakin ajoneuvoissa ja useissa työkoneissa käytetään perinteisempää automaattivaihteistoratkaisua, jossa moottorin ja vaihteiston välissä on momentinmuunnin. Itse vaihteisto rakentuu tyypillisesti planeettapyörästöistä. Tämän tyyppisen vaihteiston etuna on katkoton veto. Momentinmuuntimelle on tyypillistä kuitenkin luisto, joka lisää voimansiirron häviötä. Näissä vaihteistoissa käytetään tyypillisesti automaattivaihteistoöljyjä.

Vaihteistoöljyjen tavallisten tehtävien lisäksi automaattivaihteistoöljyjen (ATF) on toimittava voiman välittäjänä. Automaattivaihteistojen toiminnan kannalta on oleellista, että öljyn kitkakäyttäytyminen pysyy suunniteltuna koko öljyn käyttöajan. Automaattivaihteistoöljyn tehtävänä on myös jäähdyttää vaihteiston kuumenevia komponentteja, jona vuoksi öljyllä on oltava riittävä lämpötilan kesto.

Automaattivaihteistoöljyt eivät kuulu API-luokituksen piiriin, vaan vaihteistojen valmistajat ovat asettaneet käytettävälle öljylle omat vaatimuksensa. Eri vaihteistovalmistajien vaatimukset poikkeavat toisistaan kitkaominaisuuksilta. Suuri osa automaattivaihteistoista voidaan voidella Dexron-luokitusten mukaisilla öljyillä. Vaihteistovalmistajan asettamat vaatimukset on kuitenkin tarkastettava tapauskohtaisesti.

Eräänä erikoistapauksena ovat Ford F/G-tyypin vaihteistoöljyt, joita käytetään eräissä työkoneissa. Näiden öljyjen kitkakerroin on korkea jo alhaisilla liukunopeuksilla, eikä tämän tyyppisen öljyn tilalla voi yleensä käyttää tavanomaisia automaattivaihteistoöljyjä.



Automaattivaihteistoöljyä käytetään joissakin ajoneuvoissa myös ohjaustehostimen öljynä.


Vetopyörästö vaatii tehokkaat lisäaineet
Akseleiden vetopyörästöt muodostuvat normaalisti hypoidi-vetopyöräparista, joihin hammaspyörien normaalin vierintäkosketuksen lisäksi kohdistuu laahaava liukukosketus hampaiden pinnalle. Tästä syystä hypoidiakseleissa edellytetään aina käytettävän erittäin voimakkaasti paineenkestolisäaineistettuja API GL-5 -tyyppisiä akseliöljyjä. Tämä lisäaineistus perustuu rikkifosfaatti-kemiaan, joka antaa öljyille tunnusomaisen melko voimakkaan tuoksun. Tämä lisäaineistus voi olla joissain tapauksissa haitallinen esimerkiksi eräille synkronointimekanismeissa käytetyille metallilaaduille, jonka vuoksi GL-5-luokan öljyä tulee käyttää vain silloin kun se on erikseen sallittu.

Erityistapauksena Teboil-valikoimassa on Teboil Hypoid 75W-90, joka on niin sanottu Total Drive Line -öljy (TDL) -öljy. Öljyssä on käytetty edistyksellistä lisäaineistusta, jolla on saatu GL-5-luokan suorituskyky ilman tavanomaisen lisäaineistuksen haittapuolia. Siksi tämä öljy sopii käytettäväksi riippumatta siitä, että onko vaatimuksena GL-4 vai GL-5.

Akseleihin kohdistuvien suurien voimien ja väännön vuoksi raskaan kaluston akseleissa käytetään usein paksuja 80W-140 ja 75W-140 tyyppisiä öljyjä. Pyrkimys kohti alhaisempaa polttoaineenkulutusta on kuitenkin muokannut myös akseliöljyjen viskositeettivaatimuksia alhaisemmaksi ja monissa raskaan kaluston akseleissakin suositellaan nykyisin myös 75W-90-viskositeettiluokan API GL-5 -voiteluöljyjä.


SAE-viskositeettiluokitus
Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjen viskositeetin ilmaistaan SAE-luokilla, jossa on moottoriöljyjen tapaan kahdenlaisia luokkia. Luvun perässä oleva W osoittaa, että öljyn viskositeetti on määritetty alhaisissa lämpötiloissa. Viskositeetin on pysyttävä taulukon ilmoittamissa lämpötiloissa 150 000 senttipoisin (cP) alapuolella, ja lisäksi täytettävä määrätyt minimivaatimukset 100 °C lämpötilassa. Ilman W-kirjainta oleville SAE-luokille on viskositeetin raja-arvot määritetty 100°C:n lämpötilassa.

Oheisesta taulukosta selviää kunkin luokan viskositeetin raja-arvot. On tärkeää huomata, että vaihteistoöljyjen viskositeettiluokat eroavat moottoriöljyjen vastaavista luokista.

Vaihteisto- ja vetopyörästö-öljyjen SAE-luokitus:



API-luokat

GL-1
Vaihteistoöljy, joka ei sisällä paineenkesto- eli EP- lisäaineita. Sisältää kuitenkin kulumisenestolisäaineistuksen. Käytetään vaihteistoissa, joissa on alhaiset liukunopeudet. Tähän luokkaan kuuluu Teboil Gear 80W-90

GL-4
Melko runsaasti EP-lisäaineistettu öljy, jota käytetään useimpien autojen käsivalintaisissa vaihteistoissa. Teboil EP-vaihteistöljyt ovat tyypillisiä GL-4-luokan öljyjä.

GL-5
Erittäin runsaasti EP-lisäaineistettu öljy raskaaseen käyttöön. Useimpien nykyaikaisten autojen ja työkoneiden hypoidivetopyörästöihin, joissa esiintyy suuria nopeuksia, korkeita lämpötiloja ja iskumaisia kuormitushuippuja. Teboil Hypoid -öljyt ovat tyypillisiä GL-5-luokan öljyjä.

Huom!

  • Vaihteistoöljyjen SAE-viskositeettiluokat on määritetty eri kriteerein kuin moottoriöljyjen viskositeettiluokat.
  • Jos vaihteisto on suunniteltu GL-4-luokan öljyä varten, sitä ei voi korvata GL-5 luokan öljyllä, ellei vaihteistovalmistaja sitä erikseen ole sallinut
  • Joissakin erikoistapauksissa vaihteistossa voidaan käyttää myös moottoriöljyä.



Kitkalukolla varustetut vetopyörästöt
Ajoneuvot, joiden vetopyörästöt on varustettu kitkalukolla vaativat tyypillisesti erikoislisäaineistuksen varmistamaan kitkalukon, kuten levy- ja kartiolukon, tasaisen toiminnan. Teboil Hypoid LS 80W-90 on kitkalukkolisäaineistettu GL-5-luokan öljy.

Automaattivaihteistoöljyt
Vaihteistoöljyjen tavallisten tehtävien lisäksi automaattivaihteistoöljyjen (ATF) on toimittava voiman välittäjänä. Automaattivaihteistojen toiminnan kannalta on oleellista, että öljyn kitkakäyttäytyminen pysyy suunniteltuna koko öljyn käyttöajan. Automaattivaihteistoöljyn tehtävänä on myös jäähdyttää vaihteiston kuumenevia komponentteja. Vaihteistoöljyllä tuleekin olla riittävä lämpötilan kesto.

Automaattivaihteistoöljyt eivät kuulu API-luokituksen piiriin, vaan vaihteistojen valmistajat ovat asettaneet käytettävälle öljylle omat vaatimuksensa. Eri vaihteistovalmistajien vaatimukset poikkeavat toisistaan kitkaominaisuuksilta. Suuri osa automaattivaihteistoista voidaan voidella Dexron-luokitusten mukaisilla öljyillä. Vaihteistovalmistajan asettamat vaatimukset on kuitenkin tarkastettava tapauskohtaisesti.

Automaattivaihteistoöljyä käytetään joissakin ajoneuvoissa myös ohjaustehostimen öljynä.

Märkäjarruöljyt
Monissa työkoneissa ja traktoreissa jarrut ovat öljykylvyssä. Yleensä vetopyörästö ja jarrut ovat samassa öljytilassa. Traktoreissa sama öljy on usein myös vaihteistossa ja hydrauliikassa. Jarrujen sujuva toiminta edellyttää öljyltä erityisiä kitkaominaisuuksia, jotka saadaan aikaan lisäaineistuksella. Teboil Wetol -sarjan öljyissä on otettu huomioon sekä vaihteiston, hydrauliikan että märkien jarrujen asettamat vaatimukset.

Joissakin tapauksissa koneen valmistaja voi suosittaa voimansiirtoon myös STOU-tyyppistä maatalouden yleisöljyä. Tällöin sopiva tuote on Teboil Monitra Plus 10W-30.

Voimansiirtoöljyjen erikoistapauksia
Valikoimastamme löytyy myös erityisiä käyttötarpeita varten räätälöityjä tuotteita. Teboil Fluid TO-4 -öljyt ovat märkäjarrulisäaineistettuja öljyjä, jotka suunniteltu erityisesti Caterpillarin voimansiirtoöljyiksi. Öljyä suositellaan myös eräisiin Komatsun valmistamiin koneisiin. Teboil Fluid FD-1 (SAE 50) on suunniteltu erityisesti Caterpillarin raskaiden kaivoskoneiden vetopyörästö- ja päätyvaihteistoöljyksi. Öljyn suunnittelussa on otettu huomioon erityisen raskas käyttö kaivosteollisuuden vaativissa olosuhteissa.

Esimerkiksi satamalaitteissa on tyypillistä, että hydrauliikkaöljy kiertää myös märkäjarrujärjestelmässä. Teboil Hydraulic Oil WB 46 on kitkanmuunninlisäainetta sisältävä erikoishydrauliikkaöljy, joka on suunniteltu erityisesti tällaisiin koneisiin, kuten satamien konttilukkeihin.

 

Nopeat toimitukset kaikkialle Suomeen!

Toimitus noutopisteeseen alk. 7,50€
Toimitus kotiin tai yritykseen alk. 12€
Voit myös noutaa Tampereelta ilman toimituskuluja. Myös ilmaisen toimituksen sisältäviä tuotteita!

Huom. Hinnat sis.alv. 24%!

› Lue lisää

KÄYTTÄJÄTUNNUS
SALASANA

Kirjautuminen

Kirjaudu sisään antamalla
tunnuksesi ja salasanasi.

› Uusi asiakas? Rekisteröidy tästä.
› Unohtuiko salasana?

Tietosuojakäytäntö ›